– En fördjupad kurs för dig som är Hjälpmedelskonsulent i fyra delar–
I rollen som hjälpmedelskonsulent står du inför många utmaningar. På denna utbildning får du lära dig mer om fyra olika delar som berör ditt arbete:
* Kvalitetssäkra utprovningen av förflyttningshjälpmedel
* Kvalitativ dialog
* Hjälpmedelskonsulentens roll i förskrivningsprocessen
* Hur du genomför en framgångsrik upphandling
HMC Sverige är experter på personförflyttningar inom vården. Framtidens välfärd kräver att vi arbetar mer effektivt med mindre antal personal. Att skapa självständiga förflyttningar och mer oberoende livsföring kräver ofta förskrivning av olika mobilitetsprodukter. För att optimera förskrivningen behöver vi matcha patientens status med hjälpmedlets egenskaper på funktionsnivå. Genom att använda validerade bedömningsunderlag för att utvärdera minsta möjliga funktionsnivå som krävs för att använda hjälpmedlet som avsett når vi det. Om detta och mer kommer vår del av utbildningen att handla om – Kvalitetssäkra utprovningen av förflyttningshjälpmedel med våra utbildare och leg. fysioterapeuter Nicola Parmelund & Martin Gottfridsson.
I rollen som hjälpmedelskonsulent står du inför många utmaningar. Människorna du möter i samband med en utprovning delar inte nödvändigtvis samma målbild eller förståelse för vad som styr/reglerar den tänkta förskrivningen. Då blir det viktigt att ta reda på vilka förväntningar som finns hos var och en för att kunna bemöta dessa på ett bra sätt – även om det innebär att man som patient, företrädare för patienten eller förskrivare inte får det man vill. Att tydliggöra vilka roller som är representerade och vilka ansvar som följer på det är också viktigt för att skapa goda förutsättningar för en kvalitativ dialog och möte. På föreläsningen av Carina Jerlov kommer du få redskap som underlättar och förbättrar den Kvalitativa dialogen.
Vilken roll och ansvar som du som konsulent har i Förskrivningsprocessen?
Att förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning innebär att vårdgivaren och personalen ska iaktta en mängd olika författningar och andra bestämmelser som reglerar dels egna skyldigheter, dels hjälpmedelsanvändarens ställning och rättigheter. Vem ansvarar för vad? Vilket ansvar har du som konsulent i förhållande till chefer, kollegor, förskrivare? Behöver du dokumentera i patientjournal? Vad innebär ”nya” MDR? Hur ska du hantera förväntningar från enskilda användare och deras närstående? Under en halvdag varvas föreläsning om juridiska huvudregler med praktiska exempel och gemensamma diskussioner tillsammans med Dina Jacobsson, utbildare och jurist.
Framgångsrik upphandling – hur kan vi tillsammans utveckla den offentliga affären?
För att uppnå framgångsrika upphandlingar är det av yttersta vikt att föra en aktiv dialog och ha förståelse för leverantörens vardag och utmaningar. Ökad dialog bör vara en prioritet för både köpare och säljare, för i slutändan gynnas vi alla av framgångsrika affärer. Och tillsammans kan vi då uppnå ett sundare upphandlingsklimat med:
* relevanta och uppdaterade krav och villkor som leder till avtal som faktisk gör skillnad för den som slutligen ska
använda avtalet.
* utvärderingskriterier och utvärderingsmodeller som inte driver kostnader utan som driver nytänk och innovation.
I denna utbildningsdel delar Anna Övergaard, Customer Success Manager på Mercell, med sig av sina erfarenheter från såväl försäljning till offentlig sektor som upphandling.